Mondo Minerals ISPS-gecertificeerd

ImageOp 24 juli 2014 kwam het toetsingsteam van Haven Amsterdam op bezoek bij Mondo Minerals om het in samenwerking met Meuwissen Advies opgestelde Port Facility Security Plan te toetsen. Uitkomst van die toetsing was dat met een paar kleine wijzigingen het PFSP goedgekeurd zou worden. Daarmee mag Mondo Minerals zich weer voor 5 jaar ISPS-gecertificeerd noemen.

Mondo Minerals is producent van talk en heeft ongeveer 50 medewerkers in dienst, waarvan de helft in volcontinu dient werkt. Het breken, vermalen en microniseren van de ruwe grondstof geschiedt 24 uur per dag in verschillende molens en classifiers. Na bewerking van de grondstof wordt het eindproduct verpakt en gepalletiseerd opgeslagen in loodsen of direct in bulk opgeslagen in silo’s.

De grondstof wordt hoofdzakelijk ingekocht bij een moederorganisatie in Finland en bij leveranciers in Pakistan en het verre oosten. Het transport van de grondstof vanuit Finland naar de locatie in Amsterdam vindt plaats in scheepsladingen van tussen de 2.500 en 4.300 ton per schip in meerdere kwaliteiten. De Finse moederorganisatie heeft hiervoor een meerjarenovereenkomst met een vaste rederij afgesloten. Het transport uit Pakistan en het verre oosten komt per as in containers, op pallets of als conventionele lading in big bags naar Amsterdam.

Het bedrijf ontvangt jaarlijks tussen de 15 en 25 zeeschepen en tussen de 10 en 15 binnen-vaartschepen/duwbakken. Op de terminal worden alleen schepen gelost. Het lossen aan de steiger gebeurt met een extern ingehuurde drijvende kraan door het dak van de opslaghal voor ruwe grondstoffen. Het lossen aan de kade met een drijvende kraan of walkraan. De afvoer van de producten gaat over de weg. Deze verladingen vinden plaats van maandag tot en met vrijdag en incidenteel in het weekend.

De bestaande ISPS-gecertificeerde steiger heeft een diepgang van -4 meter NAP bij de vier palen tot -6,5 meter NAP op 23 meter uit de palen (dit is de breedte van de drijfkraan). In verband met de aankoop van loodsen is de oorspronkelijke binnenvaartkade in 2014 vernieuwd en verbreed tot een ISPS-kade die zeeschepen kan ontvangen. De kade is +/- 85 meter lang en heeft een diepgang van -6,5 meter NAP. Op de ISPS-kade en steiger mogen schepen met een maximale lengte van 90 meter en een maximale breedte van 14 meter afmeren. De aanleg van de nieuwe kade was aanleiding om het PFSP te vernieuwen. Ditmaal koos Mondo Minerals ervoor daar professionele hulp bij in te schakelen.

 
< Prev   Next >
© 2005 – 2018 Meuwissen Advies